Cookies er afgørende for, at du kan få det bedste ud af vores hjemmeside. Faktisk bruger næsten alle hjemmesider Cookies, som lagrer dine præferencer og andre oplysninger, som hjælper os til at forbedre vores hjemmeside – men bare rolig, ingen af de oplysninger, vi indsamler på vores websted, identificerer dig personligt. Du kan finde flere oplysninger om cookies, og hvordan du kan styre dem ved hjælp af dine browserindstillinger, i Ford Cookie Guide.

Læs mere

 
Fakta om tæring af kølerør til turbo på EcoBoost 1.0 l.
Fakta om tæring af kølerør til turbo på EcoBoost 1.0 l.
I Danmark er der siden august 2016 oplevet enkelte tilfælde af tæring af kølerørene på turboen på EcoBoost 1.0 l. motor med 100 eller 125 hk.


- Ford Danmark har i alt modtaget 30 henvendelser, som vi er i gang med at håndtere.

- Ford Danmark har siden 2011 solgt over 23.000 biler med EcoBoost 1.0 l. motor

- Det er under 1 procent, faktisk 1 promille, der har oplevet, problemer med rust

- Det er begrænset til EcoBoost 1.0 l. motor med 100 og 125 hk.

- I Europa er der solgt over en million af EcoBoost 1.0 l. motorer.


Ford Danmark har tilbage fra midt august modtaget enkelte henvendelser om tæring af kølerør på turboen på EcoBoost 1,0l. Det undrede os, og vi igangsatte en undersøgelse igennem vores forhandlernetværk i oktober, for at få overblik over hvor mange kunder, der har oplevet problemer på baggrund af kølerør på deres EcoBoost 1,0 l. turbomotor.

Ford Danmark har i alt modtaget 30 henvendelser, som vi er i gang med at håndtere.

De 30 tilfælde skal sættes i relief til at Ford Danmark, siden introduktionen af EcoBoost 1.0 l. i 2011, har solgt over 23.000 biler med den pågældende motor. Det betyder, at 1 promille af kunderne har oplevet, at kølerørene er begyndt at ruste. På europæisk plan er der solgt over en million af 1.0 l. EcoBoost motorer.

Det er kun EcoBoost 1.0 l. med 100 og 125 hk, hvor kølerørene kan være tæret.

Hos Ford Danmark har vi igangsat en undersøgelse af omfanget - og vi arbejder på, at finde en løsning for de enkelte berørte kunder.

Den 3. november henvendte FDM sig med information om, at nogle af deres medlemmer havde oplevet samme problem med tæring af kølerørene. Ford Danmark og FDM mødtes den 18. november, hvor Ford informerede FDM om hvad vi, på dette tidspunkt, vidste om sagen. Her oplyste vi også FDM om, at Ford Danmark dækker udgifter til reparationer som følge af gennemtærede kølerør til turboen på den givne motor.

Kulancedækningen vil ske via Ford-værkstederne – og det er også Ford værkstederne, kunder skal kontakte, hvis man som kunde har oplevet problemer med kølerørene. Ford tilbyder naturligvis også kunder, som allerede er blevet berørt af dette, kulancedækning.

Udgangspunktet er, at alle kunder, som har fået repareret bilen på et Ford-værksted, vil være dækket. Ford-ejere, som har fået repareret bilen på et uafhængigt værksted, vil blive vurderet enkeltvis med henblik på kulance fra Ford. Igen opfordrer vi berørte kunder til at kontakte det nærmeste Ford-værksted.

Ford Danmark understreger, at tæring af kølerør er et sjældent set eksempel, idet der kun er registreret 30 biler ud af 23.239. Det er under 1 procent, nærmere bestemt ca. 1 promille. Samtidig er Danmark det eneste land i Europa, hvor tæring af kølerør er observeret.

Hos Ford Danmark ser vi på sagen med stor alvor. Vi er i gang med at undersøge situationen nærmere, i samarbejde med vores europæiske hovedkontor i Köln, for at finde en serviceløsning, men det er endnu for tidligt at komme med nogle konklusioner.

Kører du i en EcoBoost 1.0 l. med 100 eller 125 hk, og føler du dig på nogen måde utryg, er du velkommen til at besøge dit nærmeste Ford værksted og – uden beregning – få tjekket kølerørene.

På billedet herover kan du se, hvor i motorrummet kølerørene er placeret.

Du er, som kunde, til en hver en tid velkommen til at kontakte dit nærmeste Ford værksted eller Ford kundeservice.

Det vigtigste for Ford, er at vores kunder forsat kan være trygge ved deres Ford.
Du kan læse mere i FDMs artikel om EcoBoost 1.0 l. her: