Cookies er afgørende for, at du kan få det bedste ud af vores hjemmeside. Faktisk bruger næsten alle hjemmesider Cookies, som lagrer dine præferencer og andre oplysninger, som hjælper os til at forbedre vores hjemmeside – men bare rolig, ingen af de oplysninger, vi indsamler på vores websted, identificerer dig personligt. Du kan finde flere oplysninger om cookies, og hvordan du kan styre dem ved hjælp af dine browserindstillinger, i Ford Cookie Guide.

Læs mere

EU-dækmærkning

Siden november 2012 har det været påkrævet, at alle nye hjul, der sælges i EU har en EU-mærkning. EU-mærkningen forholder sigt til tre kriterier; energieffektivitet, opbremsning og støjniveau. Bliv klogere på hvad EU dækmarkeringen dækker over, samt hvad det betyder for dig.

Hvad er EU-mærkning af dæk?

EU-mærkningen af dæk er en del af EU regulation nr. 1222/2009, der har til formål at reducere det globale energiforbrug med 20 % inden 2020. Mærkningen minder om den man finder på vaskemaskiner og andre elektronikapparater, der giver dig en indikation af miljøbelastningen. Mærkningen er ikke sat ind i dækket som eksempelvis dækstørrelsen, men fremgår som et label, der er påsat.

Hvad betyder EU-mærkningen af dæk for dig?

Formålet med EU-mærkningen af dæk er at gøre vejene mere sikre, og mærkningen giver dig mulighed for at sammenligne hjul på tværs af de tre ovennævnte parametre: energieffektivitet, opbremsning på vådt underlag samt støjniveau. Herunder vil vi gennemgå de tre parametre, så du ved, hvad du skal være opmærksom på, når du skal have nye dæk.

Energieffektivitet

Energieffektiviteten et dæk bedømmes ved at måle rullemodstanden i dækket. På den måde kan man afgøre, hvor stor modstanden er og dermed, hvor meget energi, det kræver at køre rundt. Lav rullemodstand er ikke bare godt for privatøkonomien idet man bruger mindre brændstof. Det har også en positiv effekt på miljøet, da der udledes mindre CO2. Et dæk tildeles en karakter mellem A og G, hvor A er det mest energieffektive, mens G er det dæk med størst rullemodstand. Forskellen mellem et A-karakteriseret dæk og et G-karakteriseret dæk kan være op til 7.5 %.

Opbremsning på vådt underlag

Et dæks evne til at bremse op på vådt underlag er afgørende for sikkerheden. Dækket gives også her en karakter på en skala fra A til G, hvor A gives for den bedste opbremsnings evne. Forskellen mellem hvert trin i skalaen svarer til en øget bremselængde på 1-2 bilers længde ved en hastighed på 80 km/t, hvilket svarer til 3-6 meter. Forskellen mellem et A-kategoriseret og et G-kategoriseret dæk er altså mere end 18 meter.

Støjniveau

Støjniveauet måles af den støj, der forårsages af dækket udenfor kabinen. Det opgives i dB og er symboliseret ved lydbølger som det fremgår på billedet. Jo flere sorte bølger, der fremgår på dækket, desto mere larmer dækket. Har dækket én eller to sorte streger ligger det henholdsvis under eller overholder nuværende og kommende krav til støj. Har dækket derimod tre sorte streger, overholdes det nuværende niveau, men ligger højere end den kommende støjgrænse og skal dermed udskiftes på sigt.