Cookies er afgørende for, at du kan få det bedste ud af vores hjemmeside. Faktisk bruger næsten alle hjemmesider Cookies, som lagrer dine præferencer og andre oplysninger, som hjælper os til at forbedre vores hjemmeside – men bare rolig, ingen af de oplysninger, vi indsamler på vores websted, identificerer dig personligt. Du kan finde flere oplysninger om cookies, og hvordan du kan styre dem ved hjælp af dine browserindstillinger, i Ford Cookie Guide.

Læs mere

 
Henry Ford portræt
Historien om Henry Ford
Henry Ford ændrede tilværelsen for en masse mennesker med sine billige og funktionelle biler, og de samlebånds- og masseproduktionsteknikker, han opfandt, satte standarden for verdensomspændende industriel virksomhed i første halvdel af det 20. århundrede.

Historien begynder den 30. juli 1863, da Henry blev født i Springwells Township i Wayne County i Michigan som den første af William og Mary Fords seks børn. Henry voksede op på et driftigt, familieejet landbrug, og i den lille landsbyskole viste han allerede på et tidligt tidspunkt interesse for mekanik. Det var denne interesse, som senere skulle gøre ham fortjent til betegnelsen "en af verdens mest succesrige industrialister".

Læretiden
Henry Ford startede i en meget ung alder. Allerede som 12-årig brugte han størstedelen af sin fritid i et lille maskinværksted, han selv havde indrettet, og her konstruerede han i 1878, i en alder af 15 år, sin første dampmaskine. Året efter rejste han hjemmefra med kurs mod den nærliggende storby Detroit for at stå i lære som maskinarbejder. Hans læretid varede tre år, hvorefter han vendte hjem til Dearborn. Det næste par år blev brugt på forskellige gøremål såsom operatør og reparatør af dampmaskiner, forefaldende arbejde på en fabrik i Detroit samt reparation og vedligeholdelse af faderens landbrugsredskaber.

I 1888 giftede han sig med Clara Bryant og begyndte at forsørge sin nye familie ved at drive et savværk. Det varede dog ikke længe, før det igen var tid til forandring, og i 1891 blev han ansat som ingeniør hos Edison Illuminating Company i Detroit. To år senere blev han udnævnt til chefingeniør, hvorefter han havde både tid og penge til at koncentrere sig om sine eksperimenter med forbrændingsmotorer.

Fords første bil
Eksperimenterne førte til konstruktionen af et selvkørende køretøj, den såkaldte "Quadricycle", i 1896. Den første Ford-motor spruttede sig vej ind i historiebøgerne via køkkenbordet på hjemmeadressen Bagley Avenue nr. 58, og den blev hurtigt efterfulgt af hans næste konstruktion, en motor monteret på en ramme med fire cykelhjul – med andre ord, verdens første Ford-bil.

Sin egen herre
I 1898 opsagde Ford sin stilling hos Edison og stiftede The Detroit Automobile Company, som desværre hurtigt gik fallit. Han var dog ikke sådan at slå ud, og i stedet begyndte han at designe og bygge væddeløbsbiler, heriblandt den berømte, og berygtede, "Sweepstakes", i hvilken han den 10. oktober 1901 besejrede den amerikanske mester, Alexander Winton.