Cookies er afgørende for, at du kan få det bedste ud af vores hjemmeside. Faktisk bruger næsten alle hjemmesider Cookies, som lagrer dine præferencer og andre oplysninger, som hjælper os til at forbedre vores hjemmeside – men bare rolig, ingen af de oplysninger, vi indsamler på vores websted, identificerer dig personligt. Du kan finde flere oplysninger om cookies, og hvordan du kan styre dem ved hjælp af dine browserindstillinger, i Ford Cookie Guide.

Læs mere

 
Ford Ovalen
Fords varemærke
Det ovale Ford logo har været brugt i over 50 år og er i dag et af verdens mest kendte virksomhedssymboler. Varemærket med kalligrafisk skrift stammer helt tilbage fra virksomhedens spæde begyndelse, hvor Henry Fords ingeniørassistent udformede en stiliseret version af navnet "Ford Motor Company". Her følger en beskrivelse af, hvordan logoet har udviklet sig gennem årene.
1903 - Typografi og logo
1903 – det første logo
Logoet med kalligrafisk skrift blev første gang brugt på virksomhedens kommunikationsmateriale i begyndelsen af 1903. Den første produktionsmodel, Ford A, fik dog "særbehandling", i og med at det første logo til denne model havde en kant i art nouveau-stil, som dengang var højeste mode.
1906 - Skriften får vinger
1906 – skriften får vinger
I 1906 fik logoet en mere kunstnerisk form med lange, svungne udgaver af bogstaverne "F" og "D", og det blev sidenhen kendt som "the script with wings" (skriften med vinger). Dette logo blev brugt på alle Ford-modeller frem til slutningen af 1910, hvor skriften igen blev ændret, men denne gang til den version, som stadig benyttes i dag. Ford tog patent på logoet med den kalligrafiske skrift i 1909.
1907
1907 – det første ovale logo
Det ovale Ford-logo blev oprindeligt anvendt af den britiske forhandler Perry, Thornton and Schreiber – forløberen for det oprindelige Ford Motor Company Limited of Great Britain – til at gøre reklame for Ford som "mærket, der står for driftsikkerhed og god økonomi".
1911
1911 – det ovale logo i sin endelige form
Med kombinationen af det ovale mærke og den kalligrafiske skrift fik Ford-logoet sin endelige form. Den svungne skrift uden det ovale logo blev dog benyttet både på Fords forskellige bilmodeller og virksomhedens kommunikationsmateriale helt frem til slutningen af 1920'erne.
1912 - Den universelle bil
1912 – den universelle bil
I en kort periode valgte Ford at gå væk fra det ovale design for i stedet at benytte et trekantet logo med vinger på virksomhedens biler. Dette logo, som skulle symbolisere hurtighed, lethed, elegance og stabilitet, blev brugt i både en orange og en mørkeblå udgave med påskriften "The Universal Car", men Henry Ford brød sig ikke om designet, og det blev hurtigt opgivet.
1927 - Ford ovalen på bilerne
1927 – Det ovale Ford emblem
Den nye model A var den første Ford med det ovale logo som køleremblem, og dette velkendte logo med den kongeblå baggrundsfarve blev brugt på mange modeller frem til slutningen af 1950'erne. Derefter forsvandt det blå, ovale emblem fra Ford modellernes kølerhjelme og kølergitre frem til midten af 1970'erne. I denne periode havde virksomhedens modeller kun ordet "Ford" på snuden, men det ovale Ford logo blev fortsat benyttet på alt kommunikationsmateriale.
Den blå oval i dag
Det nuværende blå, ovale logo
Siden 1976 er det blå og sølvfarvede, ovale Ford logo blevet brugt som emblem på alle Ford modeller, og det er i dag et let genkendeligt varemærke for koncernens fabrikker, afdelinger og produkter overalt i verden.