Cookies er afgørende for, at du kan få det bedste ud af vores hjemmeside. Faktisk bruger næsten alle hjemmesider Cookies, som lagrer dine præferencer og andre oplysninger, som hjælper os til at forbedre vores hjemmeside – men bare rolig, ingen af de oplysninger, vi indsamler på vores websted, identificerer dig personligt. Du kan finde flere oplysninger om cookies, og hvordan du kan styre dem ved hjælp af dine browserindstillinger, i Ford Cookie Guide.

Læs mere

 
Tidlig masseproduktion på en Ford fabrik
Masseproduktionsteknikkens udvikling

Da Henry Ford i 1913 indførte samlebåndsproduktion på Ford-fabrikken i Highland Park i Michigan, revolutionerede han fremstillingen af den senere så berømte Ford T, og den nye produktionsmetode dannede forbillede for alle andre fabrikker med ambitioner om masseproduktion.

Et meget enkelt koncept
Henry Fords målsætning var at producere det størst mulige antal biler med det enkleste design til den lavest mulige pris. Dengang var det kun de færreste, der havde råd til en bil, men det blev der vendt op og ned på, da Ford realiserede sin drøm om at "sætte hele verden på hjul" ved at producere en billig bil til helt almindelige mennesker.

Tidlige produktionsteknikker
I begyndelsen byggede Ford biler på samme måde som alle andre – nemlig én ad gangen. Bilen, eller rettere chassiset, stod på fabriksgulvet under hele samleprocessen, mens mekanikere og hjælpere gik frem og tilbage og hentede de dele, der skulle bruges til at samle bilen fra bunden. For at øge hastigheden blev bilerne senere samlet på bænke, som blev flyttet fra et hold arbejdere til det næste. Dette var dog ikke nogen særligt hurtig proces, eftersom Ford stadig var nødt til at have faglærte arbejdere til at samle de "håndbyggede" biler. Produktionstallet var derfor fortsat lavt, og prisen på de færdige biler var forholdsvis høj for at dække produktionsomkostningerne. Det, der var behov for, var automatisering. Derfor opfandt Henry og hans ingeniører maskiner, som kunne fremstille store mængder af de forskellige bildele, og metoder til at samle delene i samme tempo som det, de blev fremstillet i. Det helt store gennembrud var lige om hjørnet.

Produktivitetsforøgelse
For at realisere Henry Fords målsætning om masseproduktion til gavn for den brede befolkning var det nødvendigt at øge produktiviteten. På fabrikken i Detroit blev fabriksarbejderne derfor fordelt på "arbejdsstationer", hvorefter chassiset blev trukket fra den ene station til den næste ved hjælp af kraftige reb, indtil samtlige dele var monteret.

Et imponerende resultat
Henry Ford byggede videre på grundprincipper fastlagt af pionerer som Elihu Root (der udviklede et produktionssystem, hvor processen blev opdelt for at forenkle den), og han blev ved med at eksperimentere, indtil hver eneste detalje var optimeret, og hans vision om masseproduktion var ført ud i livet. For at være mindre afhængig af faglært arbejdskraft brugte Henry indbyrdes udskiftelige dele, som let kunne samles af ufaglærte arbejdere, og han eksperimenterede også med slisker og samlebånd. Selv placeringen af arbejdere og værktøj blev analyseret grundigt for at gøre produktionslinjen så effektiv som overhovedet muligt.

En velfungerende helhed
Hvert eneste produktionsafsnit blev opdelt i små underafsnit med hver sit samlebånd, indtil "hele fabrikken bevægede sig", som Henry Ford udtrykte det. Det gav en væsentlig forøgelse af produktionshastigheden, som i nogle tilfælde var hele fire gange hurtigere end før.

Reel samlebåndsproduktion
Sidste skridt var etableringen af en reel samlebåndsproduktion. Med et "nøgent" chassis som udgangspunkt blev bilen ført af sted langs produktionslinjen, fra den ene arbejdsstation til den næste, indtil det færdige produkt var klar til at rulle ud af fabrikken ved egen hjælp. En vigtig del af denne proces var, at samtlige "fødelinjer" langs den primære produktionslinje var synkroniseret til at levere de rigtige dele på det rigtige tidspunkt.

Belønningen
Via denne kombination af præcision, kontinuitet og hastighed blev begrebet masseproduktion lanceret. På fabrikken i Highland Park nåede produktionen af Ford T'er op på rekordhøje tal (en færdigproduceret bil rullede af samlebåndet hvert 10. sekund hver eneste arbejdsdag), og det gjorde Ford i stand til at sænke prisen, fordoble mindstelønnen til 5 dollars pr. dag, levere et bedre produkt og stadig opnå en fortjeneste. På dette tidspunkt blev der hvert år produceret to millioner Ford T'er, og de blev solgt til kun 260 dollars pr. stk.

En revolutionerende udvikling
Lanceringen af Ford T, mindstelønnen på 5 dollars om dagen og hele den bagvedliggende filosofi blev startskuddet til en social revolution, og indførelsen af samlebåndsproduktion blev startskuddet til en industriel revolution.