Home > Ejere > Min bil > Servicekampagner > Kuga PHEV Safety Action

Sikkerhedsindkaldelse på Ford Kuga Plug-in Hybrid

Ford er først og fremmest en familievirksomhed, og vi betragter vores kunder som en del af vores store familie. Vi er klar over, at vi som familie har svigtet vores kunder i denne situation. Og vi forpligter os til at genoprette situationen med vores kunders biler.

Vi har nu identificeret, at celleforurening i bilens batteri har været årsagen til det tekniske problem, som et mindre antal Kuga Plug-in Hybrider har haft. I betragtning af de potentielle og alvorlige konsekvenser, der kan opstå som følge af denne fejl, har vi besluttet at udskifte højspændingsbatteriet i berørte biler. Hvis du allerede har fået udleveret din bil, vil udskiftningsarbejdet kræve, at din bil kommer på værksted i mindst en hel dag, så din Ford-forhandler kan udføre arbejdet og foretage alle nødvendige softwareopdateringer.

Nu hvor vi har fundet årsagen til fejlen og løsningen på den, er det naturligt, at vores kunder gerne vil vide mere om tidshorisonten for udbedringen af deres biler. Tidsplanen og forpligtelsen over for vores kunder følger nedenfor.

Kundegruppe 1 (udleverede biler)

Udskiftning af batteriet på de udleverede biler bliver prioriteret først. Det forventes, at det første udskiftningsarbejde vil påbegynde i starten af januar 2021. Alle batterier i de udleverede biler vil blive udskiftet med et nyt og godkendt batteri. Dette inkluderer montering af nye varmeskjolde og installering af software-opdateringer, der løser kendte tekniske fejl. Bilerne vil derefter gennemgå udførlige tests, før de bliver frigivet til udlevering. For at gøre det så gnidningsfrit som muligt vil din forhandler stå for udskiftningen og kontakte dig herom. Hvis du derimod ønsker, at udskiftningen udføres hos en anden forhandler, bedes du oplyse det, når du bliver kontaktet. Udskiftningsarbejdet for allerede udleverede biler forventes at vare frem til marts 2021.

Kundegruppe 2A
For kunder, der har bilen stående hos forhandleren eller hvis bil er på vej:

Vi vil udskifte batteriet i jeres biler og sikre, at alt nødvendigt udskiftningsarbejde er gennemført, før I får udleveret jeres bil. Dette vil blive udført hos jeres forhandler. Udskiftningsarbejdet forventes at påbegynde, så snart samtlige kørende kunder har fået udbedret deres bil, hvilket forventes at være i marts 2021. Ford eller din forhandler vil holde dig opdateret og give dig en mere præcis tidshorisont for udleveringen af din bil omkring slutningen af november 2020.

Kundegruppe 2B
For kunder, der har bilen stående i Valencia:

Jeres bil vil gennemgå en række udførlige tests i Valencia, der har til formål at sikkerhedskontrollere batteriet. Vi har nemlig fundet ud af, at batterierne i denne gruppe biler ikke har været påvirket af celleforurening. Alle biler vil blive gennemtestet på fabrikken samt gennemgå alle nødvendige sikkerhedskontroller og opdateringer, før de bliver frigivet til udlevering. Det udstyr, som bruges til tests på fabrikken i Valencia, er ikke tilgængeligt hos vores forhandlere. Det betyder, at de tests, der sikkerhedskontrollerer eksisterende batterier, kun kan gennemføres i Valencia. Såfremt jeres bil bliver godkendt i sikkerhedskontrollen, vil den blive sendt til Danmark hurtigst muligt. Ankommer den til Danmark i 2020, skal I forvente at få den indregistreret og udleveret allerede i løbet af december 2020. Jeres forhandler vil have mulighed for at se bilerne i deres interne system og informere jer nærmere om et mere konkret udleveringstidspunkt.

Kundegruppe 3

Vi vil starte produktionen af jeres biler fra december 2020 og frem. Godkendte batterier er allerede produceret og sendt fra leverandøren til Valencia, hvor bilerne vil gennemgå udførlige sikkerhedstests, der kun kan gennemføres på fabrikken i Valencia. Disse batterier kan ikke bruges som nye batterier i de biler, der allerede er udleveret. Dette skyldes, at sikkerhedsprotokollerne udelukkende kan udføres på vores fabrik i Valencia. Bilerne vil blive bygget i rækkefølge efter, hvornår de er bestilt, dvs. tidligst bestilte biler først. Jeres forhandler vil have mulighed for at se status på jeres bil gennem deres interne system. Din forhandler vil holde dig opdateret og give dig en mere præcis tidshorisont.

Se din seneste reparationsstatus for din Kuga PHEV

Indtast din Kugas stelnummer (VIN) for at få seneste nyt om din anslåede dato for reparation. Vi har tidligere sendt dit VIN-nummer via brev og e-mail. Det starter med "WF0".

Oplysningerne er kun tilgængelig for biler, der allerede er leveret til kunderne.

Ikke fundet. Indtast et gyldigt 17-cifret Kuga PHEV VIN, der starter med “WF0” (tredje tegn er et nul).
Beklager, men noget gik galt. Prøv igen.

Seneste forventning for, hvornår din tildelte forhandler vil være klar til at servicere din bil:

Fra {{vm.date || "Ikke tilgængeligt lige nu"}} og fremefter Tooltip

Vi har engagerede folk, der sidder klar til at hjælpe dig:

Hvis du ønsker at ændre forhandler, har du mulighed for det, når du bliver kontaktet af sælgende forhandler for endelig booking.

Din Ford-kontakt er  {{vm.crcSpocName || "Ikke tilgængeligt lige nu"}}.

E-Mail: {{vm.crcSpocEmail || "Ikke tilgængeligt lige nu"}}
Telefon: {{vm.crcSpocPhone || "Ikke tilgængeligt lige nu"}}

Ups! Noget gik galt. Opdatér siden, eller prøv igen senere. Hvis du har brug for at kontakte os hurtigst muligt, så ring til +45 4368 2000

Instrukser til ejere af Ford Kuga Plug-in Hybrid

Vi beklager de gener, du oplever, og vi arbejder fortsat på højtryk for at genoprette situationen, så du kan få fuld glæde af din Ford Kuga Plug-in Hybrid i det omfang, der har været hensigten fra starten.

I mellemtiden kan du stadig trygt køre din Ford Kuga Plug-in Hybrid i køreindstillingen Auto EV, og vi beder dig fortsat om ikke at oplade din bil eller benytte køreprogrammerne Sport, Eco og Snow/Sand. Så længe du overholder disse anvisninger, er din bil stadig sikker at køre i. Hvis du oplever andre problemer med din bil, er du velkommen til at kontakte din Ford-forhandler direkte.

Hvis du har yderligere spørgsmål, bedes du venligst kontakte Ford Kundeservice på tlf. 43 68 20 00. Vær venligst også opmærksom på, at vi snarest vil sende dig sikkerhedsindkaldelsen via brevpost.

Vi vil opdatere denne side med seneste information og kontakte dig via e-mail (såfremt vi har den registreret). For at opdatere dine personlige oplysninger og marketingpræferencer bedes du oprette/logge ind på din Ford-konto, hvor du også kan tilgå din bils oplysninger – herunder din brugermanual, softwareopdateringer, instruktionsvideoer og mere. Login-detaljerne til din Ford-konto og din FordPass-app er de samme.

Hvis du har yderligere spørgsmål, bedes du venligst kontakte Ford Kundeservice på tlf. 43 68 20 00 eller via e-mail på crcdk@ford.com. Vores telefonlinjer er åbne mandag-fredag 8:00-16:00.

FAQs for sikkerhedsindkaldelse på Ford Kuga Plug-in Hybrid

  • Som en del af Fords løbende kvalitets- og sikkerhedsprocesser har vi identificeret en potentiel fejl på Ford Kuga Plug-in Hybrids højspændingsbatteri. Oprindeligt berørte fejlen potentielt kun Ford Kuga Plug-in Hybrid produceret før 25. juni 2020, men af sikkerhedsmæssige årsager vælger vi at omfatte samtlige Ford Kuga Plug-in Hybrid i sikkerhedsindkaldelsen. 

    I det højst usandsynlige tilfælde, at bilens højspændingsbatteri udvikler et teknisk problem, kan det være nødvendigt for batteriet at frigive varme gasser for at udløse trykket og varmen, som i yderste tilfælde kan udgøre en brandfare.

  • Vi kender til 6 bekræftede brandtilfælde, som vi undersøger akut. Vi har ikke registreret nogle ulykker eller skader i disse brandtilfælde.

  • Vi har nu identificeret, at celleforurening i bilens batteri har været årsagen til det tekniske problem, som et mindre antal Kuga Plug-in Hybrider har haft. I betragtning af de potentielle og alvorlige konsekvenser, der kan opstå som følge af denne fejl, har vi besluttet at udskifte højspændingsbatteriet i de berørte biler. Dette kræver, at alle udleverede Kuga Plug-in Hybrider kommer på værksted i mindst en hel dag, så vores forhandlere kan installere det nye batteri og foretage alle nødvendige softwareopdateringer. Udskiftning af batteriet vil blive gennemført først på de biler, der allerede er udleveret til kunder i Europa. De berørte biler bliver prioriteret i rækkefølge baseret på, hvornår de er indregistreret, dvs. tidligst udleverede biler repareres først. Baseret på levering af de relevante reservedele og planlægning med vores forhandlere forventer vi at kunne påbegynde udskiftningsarbejdet i slutningen af december 2020. Udskiftningsarbejdet vil fortsætte, indtil al udskiftning er gennemført, hvilket sandsynligvis vil vare indtil april 2021. Vi arbejder på højtryk for at fastlægge en dato for udbedringen af din bil. Vi vil kontakte dig igen i slutningen af november 2020 med et forslag til tidspunkt for udbedringen. Vi vil mindske ulejligheden for dig og tilbyder at afhente og aflevere din bil fra din bopæl eller arbejdsplads. I den forbindelse kan vi tilbyde vi dig en lånebil, imens udbedringen står på, hvis du har behov for dette.

  • Indtil din Ford Kuga Plug-in Hybrid har fået udført den kommende udbedring, må du stadig ikke oplade bilens højspændingsbatteri. Det er vigtigt, at du udelukkende anvender bilen i køreprogrammet Auto EV. I mellemtiden vil du snart modtage et brev med post vedrørende indkaldelse af din Ford Kuga Plug-in Hybrid. Det er det formelle brev om sikkerhedsindkaldelse, og det sendes i overensstemmelse med de danske myndigheders regulativer.

  • I Auto EV oplades kun en lille del af højspændingsbatteriet, som dermed giver mulighed for at køre bilen som hybrid. Opladning i dette køreprogram er begrænset til indsamling af energi ved bremsning. Din Ford Kuga Plug-in Hybrid er sikker at køre i på denne måde, indtil den bliver sikkerhedsopdateret.

  • Ford Kuga Plug-in Hybrid har fire køreprogrammer:

     

    • Auto EV er programmet, som er sikkert at bruge for dig som kunde, indtil udbedringen er gennemført. Det anvender automatisk elektrisk energi, hvis den er tilgængelig, og tilfører energi fra benzinmotoren, når det er nødvendigt.
    • EV Later opsamler elektrisk energi til senere brug.
    • EV Now anvender kun elektrisk energi forudsat batteriet er tilstrækkeligt opladet.
    • EV Charge oplader batteriet under kørsel til senere anvendelse, f.eks. i byområder.

     

    Kun det første køreprogram må anvendes, indtil udbedring er gennemført.

  • Skulle du have bekymringer eller spørgsmål, bedes du kontakte Ford Kundeservice på telefon 43 68 20 00, via e-mail: crcdk@ford.com.

Top