Home > Ejere > Ressourcer og support > Spørg Ford > Kuga Plug-in Hybrid
FAQs page

Ofte stillede spørgsmål om Kuga Plug-in Hybrid (PHEV)

  • Ja, det kan den. Når den er fuldt opladet, er rækkevidden 64 km (WLTP), hvilket er mere end nok til de flestes daglige kørselsbehov (den gennemsnitlige daglige køreafstand i Europa er 45 km). Når du kører i byer med hyppig start og stop, øges rækkevidden. 

    Når batteriet er tomt, starter Kuga Plug-in Hybrid automatisk med benzinmotoren og skifter til batteriladetilstand. Her bruges regenerativ bremsning og energi fra motoren til at lade batteriet. 

  • Ja, det kan du. Kuga Plug-in Hybrid har følgende fire elektriske køretilstande (Drive Modes), du kan vælge imellem:

    EV Auto – Det intelligente system beslutter automatisk, hvornår batteriet skal bruges for at maksimere effektiviteten.

    EV Now – Dette er den fuldelektriske tilstand. Kuga Plug-in Hybrid kører på el, indtil batteriet er tomt.

    EV Later – Kuga Plug-in Hybrid kører kun på benzinmotoren, hvilket sparer batteriet, så du kan bruge det på et senere tidspunkt.

    EV Charge – Batteriet genoplades ved hjælp af regenerativ bremsning og kraft fra motoren.

  • Når batteriet er fuldt opladet, og brændstoftanken på 45 liter er fuld, har Kuga PHEV en samlet rækkevidde på 756km (WLTP).  

  • Kuga Plug-in Hybrid udnytter tre forskellige systemer til at lade batteriet:

    1. Regenerativ bremsning – Denne intelligente teknologi genvinder energien ved bremsning, og sender den tilbage til batteriet - energi der går tabt i en konventionel motor.

    2. Brug af motoren – udover at køre bilen, kan motoren generere strøm til batteriet.

    3. Eksterne strømkilder – Kuga Plug-in Hybrid kan nødlades ved brug af en husholdningsstikkontakt, lade via en hjemmeladeboks eller via en offentlig ladestation. 

  • Mild Hybrid (EcoBlue Hybrid) biler har det laveste niveau af elektrificering. De har det mindste batteri og er ikke i stand til at køre på el alene. Batteriet giver motoren et løft og forbedrer den samlede effektivitet.

    En Fuld Hybrid har et større batteri og kan køre korte afstande alene ved brug af el.

    En Plug-in Hybrid har langt det største batteri af de tre. Dette gør det muligt for Kuga PHEV at køre på strøm op til 64 km og op til en hastighed på 133 km/t. 

  • Ikke nødvendigvis. Vi anbefaler at du investerer i en hjemmeladeboks som kan lade batteriet helt på kun 3,5 timer. Du kan dog også nødlade din Kuga PHEV via en husholdningsstikkontakt. Det tager ca. 9 timer at lade batteriet fuldt op. Som indikeret anbefaler vi dog at du kun bruger denne metode til nødladning.

  • Ford tilbyder hjemmeladeboksen 'Elvi' fra EVBox, som giver dig hurtigt opladning hjemme til din Kuga Plug-in Hybrid. Hvis du på et senere tidspunkt opgraderer til en fuldelektrisk bil, vil Elvi-hjemmeladeboksen fra EVBox også være kompatibel med den. Prisen for en Elvi-hjemmeladeboks er 5.870 kr. Vi tilbyder ikke installation. 

    I nærmeste fremtid vil du også kunne købe den Ford-brandede hjemmeladeboks 'Ford Connected Wallbox'. Denne lanceres sammen med den fuldelektriske Mustang Mach-E, men er også kompatibel med vores Plug-in Hybrid-biler. Ford Connected Wallbox tilbyder endnu mere integration med FordPass-appen. Du kan læse mere om vores Ford Connected Wallbox på Ford.dk, når vi kommer lidt tættere på lanceringen.

    Se Fords hjemmeladebokse her.

    Hvis du ikke ønsker at købe din egen hjemmeladeboks, men hellere vil leje den sammen med en abonnementsløsning, har Ford Danmark lokalt et samarbejde med Clever, som tilbyder ladeabonnementsløsninger til både hjemme-opladning og offentlig opladning. Du kan læse mere om Clevers løsninger her (insert link: https://clever.dk/elbiler/ford/ford-kuga-phev/) eller kontakt din Ford-forhandler.        

           

  • Kuga Plug-in Hybrid leveres med et ladekabel til husholdningsstik. Du kan købe et ladekabel til ladning på offentlige ladestationer gennem din Ford-forhandler.  

    Når du køber en Ford Plug-in Hybrid sender vi dig et Ford-ladekort som giver dig adgang til FordPass Charging Network - et ladenetværk med mere end 150.000 ladestationer i hele EuropaTooltip

    Alternativt har Ford Danmark lokalt et samarbejde med Clever om opladning i hjemmet samt i det offentlige rum. Du kan læse mere om Clevers løsninger her eller kontakt din Ford-forhandler.     

  • Ja, nogle supermarkeder og andre butikker har ladestationer til gratis afbenyttelse, mens du handler.

  • Nej, det vil det ikke. Kuga Plug-in Hybrid-batteriet er konstrueret til at forblive holdbart i hele bilens levetid. Fords garanti på batteriet er 8 år eller 160.000 km.

  • Med en kombination af den effektive 2,5-liters Duratec-motor og elmotoren kan Kuga Plug-in Hybrid give en betydelig reduktion i brændstofomkostningerne.

  • For at opnå den bedste komfort i bilen anbefaler vi, at klimaet indstilles til "Auto". I denne indstilling modererer bilen sig selv for at opnå den ønskede temperatur ved at måle luftfugtigheden. Herved sikres det, at forruden også forbliver klar. I Auto-tilstand tænder eller slukker klimaanlægget i den nye Kuga for A/C-kompressoren aktivt, afhængigt af bilens omgivende temperatur i forhold til den valgte temperatur, som indikeres af, at A/C-lyset tændes eller slukkes. Chaufføren eller passageren kan slå Auto-funktionen fra ved at trykke på "A/C "-knappen. Systemet reagerer ved at forblive i den valgte tilstand angivet af A/C-lyset.

  • Den nye Ford Kuga har en aktiv luftfugtighedssensor på forruden bag spejlet. Denne sensor aflæser luftfugtigheden samt forrudens temperatur. Efter behov aktiveres A/C-kompressoren automatisk for at undgå fugtighed og dug på ruden. Vær opmærksom på, at denne funktion ikke angives af A/C-lyset.

  • Klimaanlægget i din nye Kuga er baseret på et komplekst netværk af systemer, der påvirker bilens adfærd, reaktion og ydeevne. Vi har dog sammenfattet disse mekanismer til et LED-lysindikatorsystem for enkle og problemfri brugerinteraktioner. A/C-indikatoren viser, når kompressoren opfanger, at bilen har brug for køling (som chaufføren/passageren kan trykke på manuelt). Din Kuga har også en tågesensor monteret på forruden. I Auto-tilstand forhindrer denne funktion, at vinduerne dugger, og aktiveres kun, når der registreres et behov for affugtning af kabinen. Bemærk, at denne funktion ikke er angivet ved tilstedeværelsen af et

  • Hvis den udvendige temperatur er kold (dvs. et par grader køligere end de temperaturer, du indstiller på kontrolknappen), og klimaanlægget ikke registrerer nogen risiko for, at forruden dugger, vil A/C-kompressoren forblive slukket (ligesom A/C-indikatorlampen). I dette tilfælde opretholder systemet kabinens komfort ved kun at bruge udendørs eller recirkuleret luft. Denne fremgangsmåde reducerer den energi, der kræves til betjening af A/C-kompressoren, hvilket resulterer i et lavere brændstofforbrug. A/C-indikatorlampen fortæller dig, at A/C-kompressoren kører, enten fordi Auto-tilstand ser behovet for at udløse kompressoren, eller fordi chaufføren/passageren vælger den manuelt.

  • Afrimningsknappen "Maks" kan anvendes, hvis forruden er dugget, og den mest optimale indstilling er påkrævet øjeblikkeligt for at afrime forruden. Denne knap bruges i vid udstrækning på kolde vinterdage til at understøtte afisning af forruden. Knappen aktiverer opvarmningen af for-/bagruden, indstiller luftstrømmen til ruden, aktiverer A/C-kompressoren, skifter til høj temperatur og øger luftstrømmen i blæseren. Når vinduet bliver afdugget og isfrit, kan du trykke på knappen 'Maks' igen, så vender systemet tilbage til den forrige indstilling.

  • I Auto-tilstand reagerer systemet for at opretholde den korrekte temperatur i kabinen. Der er dog stadig mulighed for, at man manuelt kan aktivere A/C'en (hvis Auto-tilstanden beslutter, at der ikke er behov for at aktivere AC'en for at opretholde komforten). Hensigten med Auto-tilstanden er at reducere behovet for, at føreren ændrer temperaturindstillinger for komfort. Ved at vælge en foretrukken komforttemperatur træffer systemet alle nødvendige foranstaltninger for at opnå dette ved blandt andet at justere A/C, blæserniveau og luftstrømsretning. Den manuelle tilsidesættelse tager imidlertid højde for omstændigheder, hvor den ønskede temperatur ændrer sig. Med Auto trin 1, 2 og 3 tilbyder vi en ekstra funktionalitet for at opfylde kundernes præferencer med hensyn til systemets støjniveau. Auto 2 er almindelig systemadfærd, Auto 1 reducerer blæserniveauet, og Auto 3 øger blæserniveauet.

  • Den bedste løsning er at lade A/C-systemet køre på Auto-tilstand. Denne indstilling fjerner behovet for yderligere manuelle ændringer.

  • Hvis du kører i Auto-tilstand, og klimasystemet kører stabilt (dvs. alle indstillede temperaturer nås efter en vis tid), kan styresystemet beslutte, at der ikke længere er behov for at køre A/C-kompressoren for at øge energieffektiviteten. Ved at skrue ned for Auto-tilstand, og dermed reducere temperaturkravet, påvirker du denne stabile tilstand og fortæller systemet, at du nu anmoder om en ny, lavere temperatur. For at tilfredsstille dit nye behov for køligere luft, vil klimaanlægget aktivere A/C-kompressoren, hvilket indikeres af, at A/C-lyset tændes.

  • Auto-tilstand er designet til automatisk at give forskellige kunder den bedste komfort. Hvis man foretrækker individuelle indstillinger, kan disse justeres efter behov.

Top