Home > Ejere > Service og vedligeholdelse > Service og reparationer > Dæksikon > Dæktryk – alt om dæktryk og dæktrykstabeller
Types of Tyres

Hvorfor er det vigtigt at holde det rigtige dæktryk, og hvordan kontrollerer man dæktrykket?

Som bilejer er der en del ting man bør holde sig for øje for at sikre sig komfortabel og sikker kørsel. En af de ting man som bilejer bør tjekke regelmæssigt er dæktrykket. Læs med her og forstå, hvorfor det er vigtigt at have et korrekt dæktryk og, hvordan du som bilejer tjekker dæktrykket. 

 

Hvorfor falder min bils dæktryk?

Alle bilers dæktryk reduceres med tiden. Derfor er det vigtigt, at du ofte tjekker dæktrykket så du kan forøge det til det optimale tryk. Årsagerne til, at din bils dæktryk reduceres over tid er mange. En af de største årsager er ændringer i temperaturen. Dette er især tilfældet, når vinteren begynder at banke på døren. Da varm luft udvider sig, og kold luft sammentrykkes, vil dæktrykket reduceres om vinteren på grund af den kolde temperatur. Der kan være en forskel på helt op til 0,5 bar fra sommer til vinter, og det har betydning for din bil.

Det er dog ikke kun temperaturforskellen mellem årstider, der er årsag til udsving i dæktryk. Da der også er temperaturforskel mellem nat og dag, kan dine dæk udsættes for reducering i tryk fra dag til dag. Disse udsving i dæktryk skal ikke undervurderes, da det har implikationer for din bils sikkerhed, brændstofforbrug og påvirkning på miljøet.

 

Dæktrykket på din bil påvirker brændstofforbruget og miljøet 

Det korrekte lufttryk i dækkene på din bil er afgørende for en optimal ydeevne. For lidt eller for meget luft i dækkene reducerer kontakten med vejen. Det medfører, at du risikerer at skride ud og medvirker samtidig til, at du bruger mere brændstof. Din bils bremse- og køreegenskaber er således afhængige af et korrekt dæktryk. Ydermere bliver dine dæk slidt hurtigere og risikoen for skader på dækket bliver større, hvis ikke der opretholdes et korrekt dæktryk. Jo mere vægt, der lægges på din bils dæk, desto vigtigere er det. 
Det kan ikke bare mærkes på bilens køreevne om dæktrykket er korrekt. Det påvirker også både din pengepung og miljøet, når trykket er enten for lavt eller for højt. Er dæktrykket for lavt med blot 0,5 bar på et enkelt dæk, stiger brændstofforbruget med 2-3 %. Er dækket for lavt på samtlige af bilens fire dæk stiger forbruget tilsvarende. Det er noget, der kan mærkes økonomisk, og det påvirker følgeligt også miljøet negativt. 

 

Mulige konsekvenser af lavt dæktryk

Ikke nok med, at et for lavt dæktryk kan mærkes økonomisk og miljømæssigt, så er der en forøget risiko for ulykker, hvis dæktrykket på din bil er for lavt. Herunder har vi samlet en række eksempler på konsekvenser forbundet med lavt dæktryk:

  • Risikoen for udskridning og følgende ulykke er større, hvis dæktrykket er lavt.
  • Utilsigtet opvarmning af dækkene, hvilket kan resultere i skader. Det betyder blandt andet, at dækkene slides op hurtigere.
  • Et markant fald i dæktryk kan medføre en reducering i styringen og manøvrerbarheden.
  • Dæktrykket er blandt andet ansvarligt for at overføre bremsekraften. Hvis din bils dæktryk er for lavt, reduceres bremsekraften ligeledes.

 

Hvordan kontrollerer jeg lufttrykket i mine dæk? 

På langt de fleste tankstationer og værksteder kan du frit låne en dæktryksmåler. For at finde det rigtige lufttryk til dine dæk kan du tjekke din bils instruktionsbog. Det kan nemlig variere afhængigt af belastning, hastighed og typen af dæk. Er du usikker på noget, kan du altid kontakte et autoriseret Ford værksted. Du bør altid fylde reservehjulet med 0,1 til 0,3 ekstra bar, idet dækket løbende taber luft. Dog bør trykniveauet i dækket aldrig overstige det maksimale tryk for kørsel med fuld last. 
Vi anbefaler at kontrollere dæktrykket i dækkene, når de er kolde, da målingsresultatet ikke vises korrekt efter lang tids kørsel med høj hastighed, der varmer dækkene op. Derudover skal du altid huske at skrue ventilhætten stramt på efterfølgende. Mister du hætter til dækket bør det erstattes straks, idet du ellers risikerer, at ventilerne begynder at lække. 

 

Egen dæktryksmåler 

Der er også rig mulighed for at kontrollere dæktrykket i dækkene selv, hvis du ikke er i nærheden af en tankstation eller et værksted. Det kræver blot, at du køber din egen dæktryksmåler. Så er du aldrig afhængig af eksterne faktorer, og du kan aflæse trykket, når du vil. 

 

Hvor ofte skal jeg tjekke lufttrykket i mine dæk? 

Ligesom så mange andre ting, når det kommer til din bil, er det bedst at være på den sikre side. Derfor anbefaler vi, at du tjekker dæktrykket hver 14. dag. Da det som beskrevet ovenfor er nemt at få kontrolleret dæktrykket i dækkene, kan det kraftigt anbefales, idet du både opnår en sikrere og mere komfortabel kørsel samt sparer på brændstoffet. 

 

Dæktrykstabel 

Nedenstående tabel er et eksempel på, hvor du finder det korrekte dæktryk til netop dine dæk. En lignende tabel kan du se i din instruktionsbog, som du kan finde her.

 

Lovkrav om automatisk dæktryksovervågning

Fra 1. november 2014 blev det lovpligtigt for alle nye personbiler solgt i EU (med undtagelse af Sverige) at have det automatiske dæktryksovervågningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System) installeret. Det gælder biler, der blev indregistreret første gang 1. november 2014 eller senere. Dog er der intet krav om, at TPMS skal eftermonteres på ældre biler. 
Selvom der findes en række forskellige typer TPMS, er de overordnede krav ens. Registrerer føleren et tryktab på 20 pct. eller mere, eller er der et tryk på mindre end 1,5 Bar, skal det inden for maksimum 10 minutter registreres som en dæktryksfejl i bilens overvågningssystem – og føreren vil hermed få besked.

Med TPMS får du derfor mere information om din bils dæktryk. Alt afhængig af specifikationerne på din bils TPMS kan det stadig være en god ide at tjekke dæktryk jævnligt, så du er helt sikker på, at alt er som det skal være. Det er nemlig ikke nødvendigvis lovkrav, at TPMS skal informere dig om mindre ændringer i dæktryk. Så hvis du er interesseret i at reducere brændstofforbrug og miljøbelastning, bør du stadigvæk foretage rutinemæssige tjek af dæktrykket på din bil.

 

Hvad så når jeg skifter fra sommer- til vinterdæk? Eller omvendt?

Du kan godt genbruge dine dæktryksfølere ved skifte fra sommer- til vinterdæk, da føleren sidder på fælgen og ikke på dækket. Vær opmærksom på at dele af føleren (ventilen) kan beskadiges hvis de flyttes fra fælg til fælg. Ventilen kan udskiftes separat, hvis den beskadiges. Har du et sæt vinterhjul uden TPMS følere kan disse købes for ca. 1.200 kr., men står du f.eks. og skal anskaffe dig 4 helt nye vinterhjul kan det betale sig, at bestille hjulene med TPMS følere.

 

<%-DealerName%>

<% if (serviceList) { %>

<%- serviceList %>

<% } %> <% if (todayClosingTime) { %>

Lukker i dag kl. <%-todayClosingTime%>

<% } %> <% if (todayPartsClosingTime) { %>

Reservedele har åbent indtil <%-todayPartsClosingTime%>

<% } %> <% if (todayServiceClosingTime) { %>

Værkstedet har åbent indtil <%-todayServiceClosingTime%>

<% } %>
<% _.forEach(formattedAddress, function(addressLine) { %>

<%- addressLine %>

<% }); %>
<% if (PrimaryPhone) { %>

<%- PrimaryPhone %>

<% } %>

  RUTEVEJLEDNING

  Forhandler-detaljer

Top