HVAD KAN VI HJÆLPE MED?

Home > Ejere > Service og vedligeholdelse > Service og reparationer > Dæksikon > Dæktryk – alt om dæktryk og dæktrykstabeller
Types of Tyres

Dæktryk

Hvorfor er det vigtigt at holde det rigtige dæktryk?

Hos Ford ved vi, at man som bilejer har en masse ting, som man skal være opmærksom på. En af de ting, man som bilejer bør tjekke regelmæssigt er dæktrykket. Et korrekt dæktryk er vigtig for bilens køre- og bremseegenskaber, da der ved for lavt dæktryk er øget risiko for, at man som bilist mister kontrollen over bilen ved eksempelvis en hård opbremsning.

Også dækkets levetid er afhængigt at et korrekt dæktryk. Et for lavt dæktryk kan forårsage skader på dækket – især hvis du kører med tungt læs over længere strækninger. Dette kunne eksempelvis være i en ferielæsset bil med hele familien.

Som tommelfingerregel anbefaler vi, at du kontrollerer dæktrykket minimum en gang om måneden. Læs med her og forstå, hvorfor det er vigtigt at have et korrekt dæktryk, og hvordan du som bilejer tjekker dæktrykket. 

 

Hvordan tjekker man dæktrykket?

Der er mange forskellige måder at kontrollere dæktrykket på. Som oftest kan du finde det korrekte dæktryk for netop din bil på et klistermærke, som er placeret enten på bilens dørstolpe, i instruktionsbogen eller på indersiden af tankdækslet.

Når du har fundet det korrekte dæktryk kan du på langt de fleste tankstationer og værksteder frit låne en dæktryksmåler. Det rigtige lufttryk til dine dæk kan variere afhængigt af belastning, hastighed og typen af dæk. Der kan samtidig være anvist et højere dæktryk ved kørsel med tungt læs eller ved høje hastigheder. Er du usikker på noget, kan du altid kontakte et af Fords autoriserede værksteder.

Når du er i gang med at tjekke dine dæks lufttryk, kan du med fordel også tjekke reservehjulet. Reservehjulet bør fyldes med 0,1 til 0,3 ekstra bar, da dækket løbende taber luft. Dog bør trykniveauet i dækket aldrig overstige det maksimale tryk for kørsel med fuld last.

Vi anbefaler, at du tjekker dæktrykket i dækkene, når de er kolde, da målingsresultatet ikke vises korrekt efter lang tids kørsel med høj hastighed, som varmer dækkene op. Derudover skal du altid huske at skrue ventilhætten stramt på efterfølgende. Mister du hætter til dækket bør det erstattes straks, da du ellers risikerer, at ventilerne begynder at lække.

Dæktryks tabel

Kan du ikke finde mærkatet på din bil, har du også mulighed for at aflæse det korrekte dæktryk gennem en dæktrykstabel. Dæktrykstabeller beregner dæktrykket, så du nemt kan aflæse, hvor meget luft du skal fylde i dine dæk. Tabellen kan du se i din bils instruktionsbog.

Du kan også måle dit dæktryk selv ved brug af egen dæktryksmåler. Denne mulighed kan du læse mere om senere.

 

Hvorfor falder min bils dæktryk?

Alle bilers dæktryk reduceres med tiden, og derfor er det en god ide at tjekke lufttrykket med jævne mellemrum. Der er flere grunde til, at din bils dæktryk reduceres over tid, men en af de største årsager er ændringer i temperaturen. Dette er især tilfældet, når vinterens kulde begynder at banke på døren. Da varm luft udvider sig, og kold luft sammentrykkes, vil dæktrykket reduceres om vinteren på grund af den kolde temperatur. Der kan være en forskel på helt op til 0,5 bar fra sommer til vinter, og det har betydning for lufttrykket på dine dæk. Derfor skal dæktrykket i vinterdæk gerne pumpes op til 0,2 bar over det anbefalede tryk for sommerdæk.

Det er dog ikke kun temperaturforskellen mellem årstider, der er årsag til udsving i dæktryk. Temperaturforskellen mellem nat og dag kan også reducere dine dæks tryk fra dag til dag. Disse udsving i dæktryk skal ikke undervurderes, da det kan have indflydelse på din sikkerhed og bilens brændstofforbrug.

 

Dæktrykket på din bil påvirker brændstofforbruget og miljøet 

Det korrekte lufttryk i dækkene på din bil er afgørende for en optimal ydeevne. For lidt eller for meget luft i dækkene reducerer kontakten med vejen. Det medfører en risiko for at skride ud, hvilket samtidig betyder, at du bruger mere brændstof.

Er dæktrykket for lavt med blot 0,5 bar på et enkelt dæk, stiger brændstofforbruget med 2-3 %. Er dit dæktryk for lavt på samtlige af bilens fire dæk stiger forbruget tilsvarende. Det er noget, der kan mærkes økonomisk, og det påvirker følgeligt også miljøet negativt.

Ydermere bliver dine dæk slidt hurtigere og risikoen for skader på dækket bliver dermed større. Jo mere vægt, der lægges på din bils dæk, desto vigtigere er det selvfølgelig at dæktrykket er korrekt.

 

Hvad sker der, hvis dæktrykket er for lavt?

Der er mange bilister, som kører med et forkert dæktryk uden at vide det. Men ikke nok med, at et for lavt dæktryk kan påvirke din brændstoføkonomi, så kan det også medføre en øget risiko for ulykker og farlige situationer for dig og dine medtrafikanter. Hos Ford har vi samlet en række eksempler på konsekvenser, som er forbundet med lavt dæktryk:

  • Risikoen for udskridning og følgende ulykke er større, hvis dæktrykket er lavt.
  • Utilsigtet opvarmning af dækkene, hvilket kan resultere i skader – og i værste tilfælde sprængte dæk.
  • Et markant fald i dæktryk kan medføre en reducering i styringen og manøvrerbarheden.
  • Dæktrykket er blandt andet ansvarligt for at overføre bremsekraften. Hvis din bils dæktryk er for lavt, reduceres bremsekraften ligeledes.

 

Egen dæktryksmåler 

Der er rig mulighed for at kontrollere dit dæktryk selv, selvom du ikke er i nærheden af en tankstation eller et værksted. Det kræver blot, at du køber din egen dæktryksmåler. Så har du mulighed for at aflæse trykket, hvor og når du vil.

Dæktryksmålere fås både som analog og digitale og i forskellige størrelser og prisklasser. Det er dog en fordel, hvis du har en måler, som kan måle i flere enheder. I Danmark måler vi dæktryk i bar, men vores dæktryksmålere på eksempelvis tankstationer kan også måle i PSI, kPa og km/cm2. En dæktryksmåler, der kan måle i flere enheder, giver derfor mulighed for at aflæse i den enhed, du foretrækker.

 

Hvor ofte skal jeg tjekke lufttrykket i mine dæk? 

Ligesom så mange andre ting, når det kommer til din bil, er det bedst at være på den sikre side. Derfor anbefaler vi, at du tjekker dæktrykket minimum en gang om måneden.

Dæktryksmålere er som beskrevet ovenfor let tilgængelige, og det er derfor nemt at få kontrolleret dæktrykket. Med jævnlig kontrol opnår du en mere sikker og komfortabel kørsel, samtidig med at du sparer på brændstoffet.

 

Lovkrav om automatisk dæktryksovervågning

Fra 1. november 2014 blev det lovpligtigt for alle nye personbiler solgt i EU (med undtagelse af Sverige) at have det automatiske dæktryksovervågningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System) installeret. TPMS er en lille sensor og ventil, som sidder monteret på fælgen, og som holder øje med dæktrykket på alle fire hjul.

Lovkravet om TPMS gælder alle biler, der blev indregistreret første gang 1. november 2014 eller derefter. Der er ikke noget krav om, at TPMS skal eftermonteres på ældre biler, men biler fra før 2014 kan være født med systemet. Har din ældre bil TPMS, er det et krav, at systemet fungerer. Hvis du er i tvivl, om din bil har TPMS, kan du tjekke det i bilens instruktionsbog, se efter et ikon i bilens display eller spørge et autoriseret Ford værksted til råds.

Hvordan virker TPMS?

Selvom der findes en række forskellige typer TPMS, er de overordnede krav ens. Hvis føleren registrerer et tryktab på 20 % eller derover, eller hvis der er et tryk på mindre end 1,5 bar, skal det inden for maksimum 10 minutter registreres som en dæktryksfejl i bilens overvågningssystem. Føreren vil hermed få besked direkte på bilens display.

Med TPMS får du mere information om din bils dæktryk, men alt afhængig af specifikationerne på din bils TPMS, kan det stadig være en god ide at tjekke dæktryk jævnligt. Så er du helt sikker på, at alt er, som det skal være. Det er nemlig ikke nødvendigvis lovkrav, at TPMS skal informere dig om mindre ændringer i dæktryk.

Hvis du er interesseret i at reducere brændstofforbruget, bør du fortsat foretage rutinemæssige tjek af dæktrykket på din bil.

Hvilket dæktrykssystem har min bil?

Der findes to systemer til dæktryksovervågning – det direkte og det indirekte.

Ved det direkte system er sensoren monteret i fælgen. Dette er en dyrere, men mere præcis mulighed, da sensoren måler dæktrykket direkte.

Ved det indirekte system har fælgene ikke en indbygget eller påmonteret sensor. Her foregår overvågningen gennem bilens ABS-sensor, der måler hastigheden på hjulene. Denne funktion måler dermed ikke det konkrete dæktryk, men indikerer blot, at noget er galt. Tryktabet registreres ved, at hjulet drejer hurtigere rundt.

Hvad så når jeg skifter fra sommerdæk til vinterdæk? Eller omvendt?

Hvis du har det direkte dækovervågningssystem, og dermed sensor og ventil monteret på fælgen, kan du nemt skifte mellem sommer- og vinterdæk. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at dele af føleren (ventilen) kan beskadiges, hvis de flyttes fra fælg til fælg. Et dækskifte kan også betyde, at hjulene skal kodes efterfølgende. Hvis ventilen beskadiges kan den udskiftes separat.

Har du et sæt vinterdæk uden direkte TPMS følere, kan disse købes separat for omkring 1.200 kr. Skal du eksempelvis anskaffe dig fire helt nye vinterhjul, kan det betale sig at bestille hjulene med TPMS følere fra start. Hvis du står i en situation, hvor du får vinterdæk med som ekstraudstyr, når du køber ny bil, så er det ligeledes en god ide at tjekke om disse er med TPMS.

Det vigtigste er blot, at bilens TPMS fungerer optimalt – ligegyldigt hvilke dæk der er på.

 

<%-DealerName%>

<% if (CustomerRatingsCombined) { %> <% } %> <% if (serviceList) { %>

<%- serviceList %>

<% } %> <% if (todayClosingTime) { %>

Salgsafdelingen har åbent indtil <%-todayClosingTime%>

<% } %> <% if (todayPartsClosingTime) { %>

Reservedele har åbent indtil <%-todayPartsClosingTime%>

<% } %> <% if (todayServiceClosingTime) { %>

Værkstedet har åbent indtil <%-todayServiceClosingTime%>

<% } %>
<% _.forEach(formattedAddress, function(addressLine) { %>

<%- addressLine %>

<% }); %>
<% if (PrimaryPhone) { %>

<%- PrimaryPhone %>

<% } %>

  RUTEVEJLEDNING

  Forhandler-detaljer

Top