Euro 1 (EF93)
Europæiske emissionsnormer
De europæiske emissionsnormer er udarbejdet for at forbedre luftkvaliteten og sundheden. Du kan kontrollere din bils emissionstrin på Ford Etis, hvor du kan slå din bil op.
Nedenstående datoer er implementeringsdatoerne for typegodkendelse af nye biler. Datoerne i parentes er implementeringsdatoen for registreringen af alle nye biler (normalt et år senere), hvilket betyder, at en bil, der er registreret mellem disse to datoer, muligvis opfylder den pågældende emissionsnorm, og at en bil, der er registreret efter datoen i parentes, opfylder normen.
CO = Kulilte
NOx = Kvælstoffer
HC = Kulbrinter
PM = Partikler
Juli 1992 (januar 1993)
Euro 1 emissionsgrænser
-
CO – 2,72 g/km (benzin og diesel)
-
HC+ NOx – 0,97 g/km (benzin og diesel)
-
PM – 0,14 g/km (kun diesel)
Euro 2 (EF96)
Januar 1996 (januar 1997)
Euro 2 emissionsgrænser (benzin)
-
CO – 2,2 g/km
-
HC+ NOx – 0,5 g/km
-
PM – ingen grænse
Euro 2 emissionsgrænser (diesel)
-
CO – 1,0 g/km
-
HC+ NOx – 0,7 g/km
-
PM – 0,08 g/km
Euro 3 (EF2000)
Januar 2000 (januar 2001)
Euro 3 emissionsgrænser (benzin)
-
CO – 2,3 g/km
-
HC – 0,20 g/km
-
NOx - 0,15
-
PM – ingen grænse
Euro 3 emissionsgrænser (diesel)
-
CO – 0,64 g/km
-
HC+ NOx – 0,56 g/km
-
NOx – 0,50 g/km
-
PM – 0,05 g/km
Euro 4 (EF2005)
Januar 2005 (januar 2006)
Nogle Euro 4 dieselbiler kan være udstyret med partikelfiltre.
Euro 4 emissionsgrænser (benzin)
-
CO – 1,0 g/km
-
HC – 0,10 g/km
-
NOx – 0,08
-
PM – ingen grænse
Euro 4 emissionsgrænser (diesel)
-
CO – 0,50 g/km
-
HC+ NOx – 0,30 g/km
-
NOx – 0,25 g/km
-
PM – 0,025 g/km
Euro 5
September 2009 (januar 2011)
Med Euro 5 blev grænserne for partikelemissioner fra dieselmotorer strammet, og alle dieselbiler skulle have partikelfiltre for at opfylde de nye krav.
Euro 5 emissionsgrænser (benzin)
-
CO – 1,0 g/km
-
HC - 0,10 g/km
-
NOx – 0,06 g/km
-
PM – 0,005 g/km (kun direkte indsprøjtning)
Euro 5 emissionsgrænser (diesel)
-
CO – 0,50 g/km
-
HC+ NOx – 0,23 g/km
-
NOx – 0,18 g/km
-
PM – 0,005 g/km
-
PM – 6,0x10 ^11/km
Euro 6
September 2014 (september 2015)
Euronorm 6 indeholder krav om en yderligere væsentlig reduktion af NOx-emissionen fra dieselmotorer (en reduktion på 67 % i forhold til Euro 5) og fastsætter lignende normer for benzin og diesel.
Euro 6 emissionsgrænser (benzin)
-
CO – 1,0 g/km
-
HC – 0,10 g/km
-
NOx – 0,06 g/km
-
PM – 0,005 g/km (kun direkte indsprøjtning)
-
PM – 6,0x10 ^11/km (kun direkte indsprøjtning)
Euro 6 emissionsgrænser (diesel)
-
CO – 0,50 g/km
-
HC+ NOx – 0,17 g/km
-
NOx – 0,08 g/km
-
PM – 0,005 g/km
-
PM – 6,0x10 ^11/km