Shop FordErhvervskundeVarevogne og pickupper

EcoBoost Motor

Størrelse er lig med mere kraft, ikk? Ja, det er jo den traditionelle måde at tænke på. EcoBoost er alt andet end traditionel. 

Det er nytænkning af, hvad en motor kan. Disse mindre og lettere motorer indeholder mange nytænkninger, der leverer stærk benzinøkonomi og reducerer CO2 udslip, uden at gå på kompromis med ydelsen. 

Det er ikke så mærkeligt, at 1.0 liter EcoBoost motoren vandt International Engine of the Year 3 gange i træk.

For en EcoBoost motor er hver en dråbe dyrebar. Så dyrebar at den reducerer brændstofforbruget og skærer CO2-udledningen helt ned til 99g/km. Detaljerede forbrugstal og CO2-udledninger kan findes på nedenstående links.

Direkte indsprøjtning hjælper EcoBoost motorer med at opnå de bemærkelsesværdige tal. En præcis afmålt, højt komprimeret mængde brændstof sprøjtes direkte ind i forbrændingskammeret. Denne innovative og effektive måde at bruge brændstof på betyder, at motorerne er i stand til at gå i "lean mode", hvor kun en meget lille mængde brændstof bliver brugt ved f.eks. cruising.

Hver EcoBoost motor er udstyret med turboladere, så ydelsen langt overstiger motorstørrelse. Turboladning bruger udstødningsgasser, der normalt går tabt, til at skubbe mere komprimeret luft ind i motoren, og giver dermed et kæmpe løft til ydelsen. En 1,0 liters EcoBoost motor kan levere en imponerende præstation på op til 140HK, svarende til en ældre, tungere 1,6 liters benzinmotor.

Turboen skaber også en stor spredning af drejningsmoment (det der får hjulene til at dreje). Dette gør EcoBoost-motorer fleksible på åbne veje, med færre nødvendige gearskift. Variabel cam timing er med til at generere højt moment selv ved lave omdrejninger og vedligeholder makseffekt. Eller mere enkelt: du får øjeblikkelig, responsiv kraft, når du har brug for at accelerere - som ved overhaling af en langsom lastbil.

Den prisbelønnede 1,0 liter EcoBoost motor fås med 100, 125 og 140 hestekræfter. Den har fået følgeskab af en 1,5, 1,6 og 2,0 liter versioner og specielt tunede 2,3 liters EcoBoost-motor, der ligger i den nye Mustang og den nye Focus RS. 1,0 liters EcoBoost bruges også i vores Fiesta rallybiler i hele verden, mens 1,6 liter versionen ligger i vores F4.

 

Ford.dk bruger cookies og lignende teknologier på denne hjemmeside for at forbedre og personliggøre din brugeroplevelse.

Du kan til enhver tid justere din indstilling via cookie-præferencesiden, men dette kan forhindre brugen af visse funktioner på hjemmesiden.

Se venligst hjemmesidens privatlivs- og cookiepolitik for yderligere information om, hvordan vi bruger cookies.