Den officielle procedure for at teste brændstofforbrug ændrer sig
I september 2017 blev der indført en ny officiel standardtestprocedure for brændstofforbrug i Europa, kaldet Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Den nye test udviklet for bedre at afspejle kørslen i den virkelige verden og erstatter den gamle NEDC-testcyklus. Det betyder, at de offentliggjorte brændstoføkonomital er designet til at være tættere på dem, du oplever på vejen.
Den nye testprocedure omfatter:
Mere realistisk køreadfærd (hurtigere og mere dynamisk, bredere temperaturområde)
Højere gennemsnitlige og maksimale hastigheder
Et bredere udvalg af kørselsscenarier
Ekstraudstyr og nyttelast, forskellige motorer, transmissioner og hjulstørrelser
Individuel CO2-værdi for køretøjet
Når du ser de nye offentliggjorte tal, vil du måske tro, at din bils brændstofydelse er blevet værre – men det er den ikke. Det er blot måden man måler det på, som er ændret, hvilket giver forskellen med brændstoftallene. Selvom de offentliggjorte tal er beregnet til mere præcist at reflektere den brændstoføkonomi, du opnår, er det stadig en laboratorietest og tager ikke hensyn til trafikforhold, vejr, bilbelastninger eller kørestil.
Data om brændstoføkonomi "på vejen"
Køreadfærd og mange andre faktorer spiller en rolle ved bestemmelsen af bilens brændstofforbrug og CO2-udledning.
Alle kører forskelligt under varierende trafik- og vejrforhold. Du bruger måske det meste af din tid på at køre på motorveje, eller måske kører du primært på landeveje. Nogle mennesker kører hurtigere og andre langsommere. Nogle bremser pænt og langsomt, mens andre bremser hårdt i sidste øjeblik. Nogle skifter gear på præcis det rigtige tidspunkt, og andre gør ikke.
Derfor kan kørsel i "den virkelige verden" aldrig sammenlignes 100% nøjagtigt med de officielle brændstofforbrugstal. Derfor har vi fået hjælp fra Ford-kunderne i hele Europa til at levere deres egne kørselsdata, så vi kan overvåge deres brændstoføkonomi på vejen.
Ved hjælp af disse data har vi udviklet en model til at estimere det sandsynlige omfang af det brændstofforbrug, som vores kunder vil opleve. Disse oplysninger findes i en tabel, der viser brændstofforbrugsområdet for vores mest populære modeller.
Klik på nedenstående links for at se brændstoføkonomidataene for en bestemt model "på vejen". Flere køretøjer vil blive tilføjet, efterhånden som dataene bliver tilgængelige.
Bemærk Dit individuelle brændstofforbrug på vejen og din CO2-udledning kan variere. Brændstofforbrug og CO2-udledning er angivet for en køretøjsvariant og ikke for et enkelt køretøj. Ud over et køretøjs brændstofeffektivitet er køreadfærd såvel som andre ikke-tekniske faktorer meget vigtige for at bestemme brændstofforbrug og CO2-udledninger.