HVAD KAN VI HJÆLPE MED?

Home > Ejere > Service og vedligeholdelse > Service og reparationer > Dæksikon > Dækmønster – værd at vide om dækmønsteret på dine dæk
Tyre Safety

Dækmønster

Kør sikkert og spar brændstof med denne guide til dækmønsteret på din bil

Dækmønsteret kaldes også for dækkets slidbane. Dybden af dækmønsteret på dækkene fortæller om deres tilstand, og det er derfor afgørende at tjekke dem jævnligt. På den måde ved du hvornår, du har nået dækmønsterets minimum. Jo mindre mønster dine dæk har, desto større er risikoen for uheld da vejgrebet er slidt væk.

I følge dansk lovgivning skal dækmønstret være på mindst 1,6 mm i dybden, men det anbefales at køre med minimum 3 mm, da dækkets evne til eksempelvis at pumpe vand væk fra vejen er markant bedre jo dybere dækmønstret er. Sagt med andre ord så bliver vejgrebet dårligere, når dine dæk er slidte. Dette er især en vigtig faktor i vådt føre, da der er risiko for akvaplaning. Ved akvaplaning opstår der en kile af vand mellem vejen og dækket, som gør, at dækket mister vejgrebet. Det gør bilisten ude af stand til at kontrollere bilen, som hverken kan styre, bremse eller accelerere.

Derudover vil nedslidte dæk og forkert dæktryk forringe brændstoføkonomien markant. Hvis du kører med et dæktryk på under 20 % af det anbefalede, vil du slide dine dæk 10 % hurtigere op, og dit brændstofniveau vil stige tilsvarende.

Her på siden guider vi dig til at forstå dækmønstret og dets vigtighed  - herunder hvordan at  du aflæser dit dækmønster, hvad det betyder, og hvilke dækmønstre der findes.

 

Hvordan aflæser jeg dybden på dækmønsteret?

På dækket findes en slidindikator, som viser dækkets forfatning. Slidindikatoren er placeret præcis 1,6 mm over bunden af dækket. På den måde kan du føle på forhøjningen og se, hvorvidt dækkene trænger til udskiftning. Du kan også aflæse dybden på dit dækmønster med en dækmønster-måler.

Alternativt kan du måle dybden på dækkene ved brug af en 20 kroners mønt, som sættes i rillerne på dækket. Hvis du kan læse teksten på mønten, er dit dækmønster for lavt, hvilket betyder, at det er på tide at få skiftet dæk. Det er samtidig vigtigt, at du tjekker dybden på dækmønsteret flere steder på dækket, da et forkert indstillet hjul kan betyde, at dine dæks slitage bliver ulige fordel.

Husk altid at tjekke alle fire dæk, når du tjekker dit dækmønster.

 

Dækmønster på vinterdæk

Dækmønstret på nye vinterdæk har en gennemsnitlig dybde på omkring 8 mm. Ligesom andre dæk har vinterdæk en indikator, som findes ved 1,6 mm. De fleste nyere vinterdæk har dog en ekstra indikator ved omkring 3 eller 4 mm, som vi også anbefaler, at man følger.

Hvis indikatoren flugter med dækmønstrets overflade, er dækket ikke længere egnet til vinterkørsel grundet et forringet vejgreb. I sne og slud kan der opstå potentielt farlige situationer, hvor slidbanen forlænger bilens bremselængden og gør den sværere at styre. Det er derfor vigtigt at holde øje med slitagen på dit dækmønster for at undgå ulykker og farlige situationer.

 

Hvor meget dækmønster skal der være?

Som tidligere nævnt skal dækmønstret i følge dansk lovgivning være minimum 1,6 mm i dybden. Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at 1,6 mm er et minimum for dækmønster, og vi anbefaler, at du skifter før for at minimere risikoen for uheld. Er du i tvivl, kan du altid kontakte et autoriseret Ford værksted, der kan give dig en professionel vurdering af dækkenes tilstand. 

Går turen over den danske grænse, anbefaler vi, at du er opmærksom på lovgivningen i det pågældende land. Kører du gennem Europa på sommerdæk gælder samme minimum som i Danmark. Skal du på skiferie, vinterferie eller noget helt tredje, er det vigtigt at have styr på reglerne for dækmønster i de forskellige lande. Eksempelvis siger den franske lovgivning, at vinterdækkenes dækmønster skal være minimum 3,5 mm i dybden. Andre steder kan der være krav om snekæder og pigdæk.

 

Forskellige typer af dækmønstre

Dækmønstret er den del af dækket, som har direkte kontakt med vejen. Dækmønstre er vidt forskellige, men de er alle designet til at forbedre bilens køreegenskaber under bestemte vejrforhold. Mønstret består af fire forskellige dele, som tilsammen danner et unikt design.

  • Ribber er de forhøjninger, der findes i trådmønstret, som består af mønsterblokke
  • Lameller er de små, snævre slidser, som er støbt i mønsterblokkene
  • Riller er de dybe kanaler, som løber rundt om og på tværs af dækket
  • Trådblokke er de forhøjede gummidele, som har kontakt med vejoverfladen

Der findes overordnet fire typer dækmønstre, som du kan læse mere om herunder. Hvordan dækkene skal monteres er angivet på dæksiden, men hvis du er det mindste i tvivl, anbefaler vi, at du henvender dig til et autoriseret Ford værksted. Som en del af Ford Assistance står vores dygtige Ford-teknikere altid klar til at hjælpe og guide dig.

Standardmønster: Det er, som navnet antyder, det mest udbredte mønster på dæk i Danmark og oftest det dækmønster, du finder på nye dæk. Dækkets retning har ikke nogen betydning i det profilen er den samme. 

Asymmetrisk dækmønster: Dækket minder om et standardmønster, men slidbanen adskiller sig ved at være opdelt i flere afsnit, der markerer, hvilken dækskulder der skal vende udad, og hvilken der skal vende indad. Dette er markeret på dæksiden.


Retningsbestemt dækmønster: I modsætning til et standardmønster er dækmønsteret her rettet i én retning. Det betyder i praksis, at dækket kun må monteres i den retning, som er angivet på siden af dækket. 

Asymmetrisk og retningsbestemt: Dette dækmønster er en kombination af de to ovenstående. Denne type dæk skal monteres på bestemte sider af bilen. Retningen er angivet på siden af dækket.

Når du køber eller monterer nye dæk, skal du undgå at blande størrelser, typer og mærker. Ved dækskifte anbefales det ligeledes at skifte et dækpar fremfor kun et enkelt dæk. De nyeste dæk bør monteres på bilens baghjul. Hvis det ikke er en mulighed at udskifte dækkene i par, bør du sikre dig, at det nye dæk har samme mønster som det andet dæk på samme aksel. Hvis dækmønstrene blandes, kan det påvirke bilens køreegenskaber negativt.

Top