Home > Ejere > Service og vedligeholdelse > Service og reparationer > Dæksikon > EU dækmærkning – alt om EU mærkning af dæk
The EU Tyre Label

EU-dækmærkning

Siden november 2012 har det været påkrævet, at alle nye dæk, der sælges i EU har en EU-mærkning. Denne mærkning er lavet for at give dig vigtig information om brændstofeffektivitet, rullemodstand og vejgreb i vådt føre samt støjniveau.

Pr. 1. maj 2021 er der tilføjet yderligere oplysninger på dækmærkningen, som indeholder infomationer om dækkets egenskaber på sne og is. Desuden er der kommet en ny måleskala for rullemodstand og for vejgreb i vådt føre. Det er også blevet nemmere at gennemskue den eksterne støj, som ikke længere kun vises i dB, men også som A, B eller C klasse.

Og som det sidste er der også tilføjet en QR-kode, som man kan scanne og se yderligere information om dækket fra en EU database.

Hvad er EU-mærkning af dæk? 

Mærkningen minder om den, man også kan se på vaskemaskiner og andre elektroniske apparater. Den er med til at give information om miljøbelastningen. Mærkningen er ikke sat ind i dækket som eksempelvis dækstørrelsen eller M+S (betegnelsen for vinterdæk) er. Mærkningen er blot et klistermærke, der er påsat, og som hurtigt slides af ved kørsel.

 

Hvad betyder EU-mærkningen af dæk for dig? 

Formålet med EU-mærkningen af dæk er at gøre vejene mere sikre, og mærkningen giver dig mulighed for at sammenligne hjul på tværs af de ovennævnte parametre: rullemodstand, ekstern støj, vejgreb i vådt føre samt info om egenskaber på sne og is.

*

Energieffektivitet

Energieffektiviteten på et dæk bedømmes ved at måle rullemodstanden i dækket. På den måde kan man afgøre, hvor stor modstanden er og dermed, hvor meget energi, det kræver for at køre rundt. Lav rullemodstand er ikke bare godt for privatøkonomien, idet man bruger mindre brændstof, men det har også en positiv effekt på miljøet, da der udledes mindre CO2.

Et dæk tildeles en karakter mellem A og E, hvor A er det mest energieffektive, mens E er det dæk med størst rullemodstand.

Opbremsning på vådt underlag

Et dæks evne til at bremse op på vådt underlag er afgørende for sikkerheden. Dækket gives også her en karakter på en skala fra A til E, hvor A gives for den bedste opbremsningsevne. Forskellen mellem hvert trin i skalaen svarer til en øget bremselængde på 1-2 bilers længde ved en hastighed på 80 km/t, hvilket svarer til 3-6 meter.

*
*

Støjniveau

Støjniveauet måles af den støj, der forårsages af dækket udenfor kabinen. Det opgives i dB og samt i 3 klasser (A, B, C). Klasse A er mest støjsvag, og klasse C er mindst støjsvag. Klasse A og B overholder nuværende og kommende krav til støj. Er dækket derimod i klasse C, overholdes det nuværende niveau, men det ligger højere end den kommende støjgrænse og skal dermed udskiftes på sigt.

Snefnug

Ikonet vises på EU-mærkningen, hvis et dæk er egnet til vanskelige vinterforhold. Det er forsynet med et 3PMSF-symbol, der er indarbejdet på sidevæggen af dækket. Vejgrebsevne i sne afprøves under forskellige vejrforhold, testoverflader, lufttemperaturer, hastighed og meget mere.

*
*

Isgreb for nordiske dæk

Dette ikon viser, at et dæk giver en kortere bremseafstand på isdækkede veje om vinteren. For dæk, der opfylder de tekniske krav, vil piktogrammet for vejgreb på is være inkluderet på det nye EU-dækmærke på et C1-dæk (dæk til personbil), som opfylder minimumsværdierne for vejgreb på is-indekset.

 

<%-DealerName%>

<% if (CustomerRatingsCombined) { %> <% } %> <% if (serviceList) { %>

<%- serviceList %>

<% } %> <% if (todayClosingTime) { %>

Salgsafdelingen har åbent indtil <%-todayClosingTime%>

<% } %> <% if (todayPartsClosingTime) { %>

Reservedele har åbent indtil <%-todayPartsClosingTime%>

<% } %> <% if (todayServiceClosingTime) { %>

Værkstedet har åbent indtil <%-todayServiceClosingTime%>

<% } %>
<% _.forEach(formattedAddress, function(addressLine) { %>

<%- addressLine %>

<% }); %>
<% if (PrimaryPhone) { %>

<%- PrimaryPhone %>

<% } %>

  RUTEVEJLEDNING

  Forhandler-detaljer

Top