Home > Ejere > Service og vedligeholdelse > Service og reparationer > Dæksikon > EU dækmærkning – alt om EU mærkning af dæk
The EU Tyre Label

EU-dækmærkning

Siden november 2012 har det været påkrævet, at alle nye dæk, der sælges i Siden november 2012 har det været påkrævet, at alle nye hjul, der sælges i EU har en EU-dækmærkning. EU-dækmærkningen forholder sig til tre kriterier; energieffektivitet, opbremsning og støjniveau. Bliv klogere på hvad EU dækmarkeringen dækker over, samt hvad det betyder for dig herunder. 

Hvad er EU-dækmærkning?

EU-dækmærket er en del af EU regulation nr. 1222/2009, der har til formål at reducere det globale energiforbrug med 20 % inden 2020. Mærkningen minder om den, man finder på vaskemaskiner og andre elektronikapparater, der giver dig en indikation af miljøbelastningen. Dækmærkningen er ikke sat ind i dækket som eksempelvis dækstørrelsen, men fremgår som et label, der er påsat. 

 

Hvad betyder EU-dækmærkningen for dig?

Formålet med EU-dækmærkningen er at gøre vejene mere sikre, og mærkningen giver dig mulighed for at sammenligne hjul på tværs af de tre ovennævnte parametre: energieffektivitet, opbremsning på vådt underlag samt støjniveau. Herunder vil vi gennemgå de tre parametre, så du ved, hvad du skal være opmærksom på, når du skal have nye dæk. 

*

Energieffektivitet

Energieffektiviteten på et dæk bedømmes ved at måle rullemodstanden i dækket. På den måde kan man afgøre, hvor stor modstanden er og dermed, hvor meget energi, det kræver for at køre rundt. Lav rullemodstand er ikke bare godt for privatøkonomien, idet man bruger mindre brændstof, men det har også en positiv effekt på miljøet, da der udledes mindre CO2.

Et dæk tildeles en karakter mellem A og E, hvor A er det mest energieffektive, mens E er det dæk med størst rullemodstand.

Opbremsning på vådt underlag

Et dæks evne til at bremse op på vådt underlag er afgørende for sikkerheden. Dækket gives også her en karakter på en skala fra A til E, hvor A gives for den bedste opbremsningsevne. Forskellen mellem hvert trin i skalaen svarer til en øget bremselængde på 1-2 bilers længde ved en hastighed på 80 km/t, hvilket svarer til 3-6 meter.

*
*

Støjniveau

Støjniveauet måles af den støj, der forårsages af dækket udenfor kabinen. Det opgives i dB og samt i 3 klasser (A, B, C). Klasse A er mest støjsvag, og klasse C er mindst støjsvag. Klasse A og B overholder nuværende og kommende krav til støj. Er dækket derimod i klasse C, overholdes det nuværende niveau, men det ligger højere end den kommende støjgrænse og skal dermed udskiftes på sigt.

Snefnug

Ikonet vises på EU-mærkningen, hvis et dæk er egnet til vanskelige vinterforhold. Det er forsynet med et 3PMSF-symbol, der er indarbejdet på sidevæggen af dækket. Vejgrebsevne i sne afprøves under forskellige vejrforhold, testoverflader, lufttemperaturer, hastighed og meget mere.

*
*

Isgreb for nordiske dæk

Dette ikon viser, at et dæk giver en kortere bremseafstand på isdækkede veje om vinteren. For dæk, der opfylder de tekniske krav, vil piktogrammet for vejgreb på is være inkluderet på det nye EU-dækmærke på et C1-dæk (dæk til personbil), som opfylder minimumsværdierne for vejgreb på is-indekset.

 

<%-DealerName%>

<% if (CustomerRatingsCombined) { %> <% } %> <% if (serviceList) { %>

<%- serviceList %>

<% } %> <% if (todayClosingTime) { %>

Salgsafdelingen har åbent indtil <%-todayClosingTime%>

<% } %> <% if (todayPartsClosingTime) { %>

Reservedele har åbent indtil <%-todayPartsClosingTime%>

<% } %> <% if (todayServiceClosingTime) { %>

Værkstedet har åbent indtil <%-todayServiceClosingTime%>

<% } %>
<% _.forEach(formattedAddress, function(addressLine) { %>

<%- addressLine %>

<% }); %>
<% if (PrimaryPhone) { %>

<%- PrimaryPhone %>

<% } %>

  RUTEVEJLEDNING

  Forhandler-detaljer

Top