Dækmærkning
Siden november 2012 har det været påkrævet, at alle nye hjul, der sælges i EU
har en EU-dækmærkning. Denne forordning vil, sammen med andre faktorer, som
normalt tages i betragtning, når man er på udkig efter nye dæk, gøre det
muligt for dig som forbruger at foretage et bedre valg.
Målet med EU-dækmærkningen er at gøre vejtransporten mere sikker og øge dens
miljømæssige og økonomiske effektivitet. Forordningen forholder sig til tre
kriterier; energieffektivitet, vejgreb i vådt føre og det udvendige
støjniveau.
Bliv klogere på, hvad EU dækmarkeringen dækker over, og hvad det betyder for
dig herunder.
Hvad er EU-dækmærkning?
Kravet om dækmærkning blev indført i 2012 og havde som udgangspunkt til formål
at reducere det globale energiforbrug med 20 % inden 2020. Dækmærkningen er
siden blevet ændret og per 1. maj 2021 gælder nu EU regulativ nr. 2020/740.
Dækmærkningen stiller krav til, at slutforbrugerne skal have mulighed for at
træffe et velovervejet valg, når de køber nye dæk. Med den reviderede
dækmærkning er det Europa-Kommissionens mål at øge sikkerheden, promovere
brændstofeffektivitet og sikre dæk med et lavt støjniveau. Det opdaterede
dækmærke indeholder også ny information til forbrugerne om, hvorvidt dækket er
egnet til brug under hårde sneforhold eller ved ekstreme forhold med is.
Mærkningen minder om den, man finder på vaskemaskiner og andre
elektronikapparater, der giver dig en indikation af miljøbelastningen.
Dækmærkningen er ikke sat ind i dækket som eksempelvis dækstørrelsen, men
fremgår som et label, der er påsat.
Hvad betyder EU-dækmærkningen for dig?
Formålet med EU-dækmærkningen er at give dig flere relevante oplysninger om
dækparametre samt give dig mulighed for at sammenligne hjul på tværs af de tre
ovennævnte parametre: energieffektivitet, opbremsning på vådt underlag samt
støjniveau.
Vi vil herunder gennemgå de fem parametre, så du ved, hvad du skal være
opmærksom på, når du skal have nye dæk.