FORDS GRUNDLÆGGER: HENRY FORDS HISTORIE

Henry Ford ændrede levevis for mange mennesker med sin vision om at gøre det praktisk og økonomisk attraktivt at eje en bil. De kørende samlebånd og masseproduktionsteknikker, han udviklede, satte standarden for verdensomspændende industripraksis i første halvdel af det 20. århundrede.

henry ford having a conversation

Historien begynder i SpringWells Township, Wayne County, Michigan, den 30. juli 1863. Den unge Henry var interesseret i mekaniske processer, så snart han kunne tale. Han arbejdede i en maskinbutik i som 12-årig, byggede sin første dampmaskine som 15-årig og blev maskinistlærling som 16-årig. 

Han havde forskellige job som ung mand, indtil han sluttede sig til Edison Illuminating Company i Detroit i 1891. Det tog ham kun to år at blive virksomhedens cheftekniker. Thomas Edison blev selv mentor og ven med Henry Ford hele livet.

I denne periode eksperimenterede Ford med biler og lukkede forbrændingsmotorer – både på arbejdet og derhjemme. I 1893 spruttede den første Ford-motor sin vej til livet på et træbord i familiens hjem på Bagley Avenue 58 i Detroit. Kort efter byggede han sin første bil.

henry ford inspecting ford engine

Ford forlod sin job hos Edison i 1899, og et par år senere grundlagde han Ford Motor Company. Det gav ham frihed til at udforske hans banebrydende ideer.

Da bilejerskabet var begrænset til de privilegerede få, var Henry Fords mål at "sætte verden på hjul" og producere en bil til en overkommelig pris for offentligheden. I 1908 opnåede han det med T-modellen. 

ford factory workers watching ford vehicle roll off the production line

Kulminationen på Henry Fords geniale og praktiske indstilling, var T-modellen, der var hurtig at bygge, nem at betjene og godt håndteret på alle områder. Vigtigst af alt gjorde den lave pris den tilgængelig for almindelige mennesker. En ny æra inden for persontransport var begyndt. 

Ford var en født innovator. Han skabte ikke bare verdens første bil til massemarkedet. Han skabte fremtiden. De produktionslinjer, der kom til at definere det tidlige 20. århundredes industri, og 40-timers arbejdsuge blev begge rullet ud af Ford-fabrikken sammen med den funklende TS-model.

ford factory workers working on production line

Det var Henrys hensigt at producere det største antal biler, med det enkleste design, til de lavest mulige priser. I Highland Park nåede produktionen af T-modellen rekordhøjder, og en færdig bil forlod linjen hvert 10. sekund hver arbejdsdag.

Henry forblev i spidsen af Ford Motor Company resten af sit liv og delte opgaver med sin søn Edsel. På sin 83-års fødselsdag hyldede mere end 50.000 mennesker ham i Dearborn til en særlig fest. 

Henry Ford døde i sit hjem i Fairlane i Dearborn den 7.april 1947 kl. 23:40. Han var 83 år. På tidspunktet for hans død var den lokale Rouge-flod oversvømmet og forårsagede en lokal strømafbrydelse. Med tændte petroleumslamper og stearinlys, må scenen have en erindring om hans fødsel 83 år tidligere.

RELATEREDE ARTIKLER